

De voordelen van diversiteit en inclusie in een organisatie
Diversiteit en Inclusie zijn tegenwoordig hot topics en bijna elke organisatie is hier druk mee bezig. Ze willen diverser én inclusiever worden. Waarom is dit zo belangrijk en waarom laten organisaties dit toch zoveel zien? Dat lees je in deze blog!
Voordat ik uitleg waarom organisaties zich hier mee bezig houden, is het handig als ik wat meer vertel over wat diversiteit en inclusie inhoudt. Diversiteit staat voor de waarneembare en niet waarneembare verschillen tussen mensen, zoals culturele verschillen, fysieke beperkingen, seksuele geaardheid, en ADHD of autisme. Al deze groepen zijn waardevol binnen een organisatie. Als het personeelsbestand een weerspiegeling is van de verschillende mensen in de samenleving, is je organisatie divers. Inclusie gaat nog een stapje verder. Een inclusieve organisatie zet zich namelijk actief in voor groepen die afwijken van de ‘norm’, zodat deze hun volledige potentieel kunnen benutten.
Meer diversiteit en inclusie in een organisatie leidt tot meer verschillende perspectieven, ideeën en ervaringen binnen een organisatie. Dit is erg belangrijk voor een organisatie want het kan leiden tot betere besluitvorming, innovatie en groei. Bovendien is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle medewerkers in een organisatie zich veilig, gewaardeerd en gerespecteerd voelen, ongeacht hun achtergrond om zo een productieve en harmonieuze werkomgeving te creëren. Allemaal redenen dus om je als organisatie bezig te houden met D&I
Nu duidelijk is wat er bedoelt word met diversiteit en inclusie en waarom het belangrijk is kunnen we gaan kijken naar de voordelen van D&I. Hier zijn een aantal voordelen van D&I.
- Betere besluitvorming, creativiteit en innovatie: Ik heb het eerder al even genoemd maar verschillende perspectieven, achtergronden en ervaringen die samen komen kunnen leiden tot meer creativiteit en innovatie, waardoor er betere beslissingen genomen worden.
- Verbeterde klantrelaties: een divers personeelsbestand kan zorgen voor een betere representatie van klanten en stakeholders, waardoor er betere klantrelaties opgebouwd kunnen worden. Relaties herkennen zichzelf dan meer in de organisatie.
- Hogere medewerkerstevredenheid: het creëren van een inclusievere werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen, kan leiden tot hogere medewerkerstevredenheid.
- Een grotere talentpool: organisaties die hoog scoren op diversiteit en inclusie trekken een breder scala aan kandidaten aan waardoor ze makkelijker een grote talentpool kunnen opbouwen.
- Verbeterd imago en reputatie: organisaties die diversiteit en inclusie actief bevorderen, worden vaak gezien als vooruitstrevend en innovatief. Dit is natuurlijk altijd handig en versterkt ook nog eens het effect van punt 2 t/m 4!
Er zijn dus echt grote voordelen te behalen voor organisaties als er meer aandacht wordt besteed aan diversiteit en inclusie. Reden genoeg om hier snel mee te beginnen. Wil jij weten hoe organisaties d&i kunnen meten? Hou dan onze socials in de gaten voor de volgende blog over dit onderwerp!